Kurban eti kimlere verilmeli? « ─░zmit Pusula Gazetesi

2 Aral─▒k 2023 - 17:41

Kurban eti kimlere verilmeli?

Kurban eti kimlere verilmeli?
Son G├╝ncelleme :

11 A─čustos 2019 - 14:10

Hz. PeygamberÔÇÖin hadislerinden hareket eden ─░sl├óm ├ólimleri, kurban sahibinin kurban─▒n etinden yiyebilece─či, bakmakla y├╝k├╝ml├╝ bulundu─ču kimselere yedirebilece─či, etinin bir k─▒sm─▒n─▒ da da─č─▒tmas─▒ gerekti─či konusunda g├Âr├╝┼č birli─či i├žindedir. Ancak kurban etinin ne kadar─▒n─▒n yenilip ne kadar─▒n─▒n da─č─▒t─▒laca─č─▒ konusunda farkl─▒ g├Âr├╝┼č ve ├Âl├ž├╝ler ileri s├╝r├╝lm├╝┼čt├╝r.

─░sl├óm ├ólimlerinin ├žo─čunlu─ču kurban etinin ├╝├ž ├že┼čit par├žaya b├Âl├╝n├╝p bir par├žas─▒n─▒n kurban sahibi ve bakmakla y├╝k├╝ml├╝ oldu─ču kimseler taraf─▒ndan t├╝ketilmesini, ikinci par├žan─▒n zengin bile olsalar e┼č, dost ve akrabaya hediye edilmesini, ├╝├ž├╝nc├╝ par├žan─▒n ise kurban kesmeyen fakir kimselere da─č─▒t─▒lmas─▒n─▒ tavsiye ederler. Ki┼činin bakmakla y├╝k├╝ml├╝ bulundu─ču kimselerin kalabal─▒k olmas─▒ veya ihtiya├žlar─▒n─▒n bulunmas─▒ halinde kurban etinin kimseye da─č─▒t─▒lmadan evde t├╝ketilmesinde de bir sak─▒nca g├Âr├╝lmemi┼čtir. Bu konuda kesin bir s─▒n─▒r yoktur. Kurban sahibinin kurban etinden hem yemesi, ikram etmesi hem de fakirlere da─č─▒tmas─▒ esast─▒r. Bunun ├Âl├ž├╝ ve ┼čeklini her m├╝kellef kendi konum ve imk├ón─▒n─▒, ba┼čkalar─▒n─▒n durum ve imk├ón─▒n─▒ ayr─▒ ayr─▒ g├Âzden ge├žirerek bizzat belirlemeli ve bu konuda ibadet anlay─▒┼č─▒yla hareket etmelidir.

Adak (nezir) olarak kesilen kurban─▒n etinden, adakta bulunan kimse ve onun bakmakla y├╝k├╝ml├╝ bulundu─ču kimseler (babas─▒, annesi, dede ve nineleri, ├žocuklar─▒, torunlar─▒, han─▒m─▒) yiyemezler. ┼×ayet yiyecek olurlarsa yediklerinin bedelini fakirlere tasadduk etmeleri gerekir. Nafile (tatavvu) olarak kesilen kurban─▒n etinden sahibi de, bakmakla y├╝k├╝ml├╝ bulundu─ču kimseler de yiyebilir.

Kurban s─▒rf Allah r─▒z├ós─▒n─▒ kazanmak i├žin kesildi─činden kurban─▒n etinin ve di─čer par├žalar─▒n─▒n sat─▒lmas─▒ veya benzeri ┼čekilde sahipleri i├žin gelir getirici i┼člemlere harcanmas─▒ c├óiz de─čildir.

Kurban─▒n derisi, y├╝n├╝, ba─č─▒rsaklar─▒, kemikleri, i├ž ya─č─▒ gibi eti d─▒┼č─▒nda kalan par├žalar─▒n─▒n da sahibine gelir temin etmek amac─▒yla para ile sat─▒lmas─▒ c├óiz de─čildir. Bunlar─▒ kurban sahibi evde kullanabilece─či gibi kullan─▒lmak ├╝zere birine hediye de edebilir. ┼×ayet satacak olursa paras─▒n─▒ tasadduk etmesi gerekir. Kurban─▒n bu par├žalar─▒n─▒n veya sat─▒m─▒ halinde paras─▒n─▒n hay─▒r i┼člerine sarfedilmesine, di─čer bir anlat─▒mla tasadduk etmenin dinen c├óiz oldu─ču ki┼či ve yerlere verilmesine ├Âzen g├Âsterilmelidir. Bu par├žalar da kurban ibadetinin devam─▒ olarak g├Âr├╝lmeli, ayn─▒ anlay─▒┼č ve ama├žla (Allah r─▒z├ós─▒na uygun ┼čekilde ve uygun yere) sarfedilmeli veya t├╝ketilmelidir. ┼×ayet kurban ├╝cretle kestirilmi┼čse, kesim ├╝creti kurban─▒n eti veya derisiyle veya bunlar─▒n paras─▒yla ├Âdenmez.

Kurbanl─▒k hayvan─▒n kesim ├Âncesinde s├╝t├╝nden ve y├╝n├╝nden yararlanmak da tasvip edilmemi┼čtir. ┼×ayet yararlan─▒lm─▒┼čsa bedeli sadaka olarak verilmelidir. Kurbanl─▒k koyun ve ke├žinin y├╝n├╝, kesimden sonra k─▒rk─▒l─▒p evde ihtiya├ž i├žin kullan─▒labilir, fakat sat─▒l─▒p paraya ├ževrilemez. Aksi halde tasadduk edilmelidir.

Kurban─▒n etinin, kesimin yap─▒ld─▒─č─▒ b├Âlgede da─č─▒t─▒lmas─▒ te┼čvik edilirse de daha fazla ihtiya├ž sahiplerinin bulunmas─▒ halinde ba┼čka yerle┼čim birimlerine de g├Ânderilebilir, nakledilebilir.

Kesim i┼člemi tamamland─▒ktan sonra ├ževre temizli─činin iyice yap─▒lmas─▒, hayvan─▒n artan par├žalar─▒n─▒n topra─ča derince g├Âm├╝lmesi, m├╝mk├╝n oldu─ču ├Âl├ž├╝de d─▒┼čar─▒da hi├žbir par├žas─▒n─▒n b─▒rak─▒lmamas─▒ gerekir. Bu husus, kurbanl─▒k hayvana ve kurban ibadetine kar┼č─▒ g├Âsterilecek sayg─▒n─▒n bir gere─či oldu─ču gibi ├Âzellikle b├╝y├╝k ┼čehirlerde ve kalabal─▒k yerle┼čim birimlerinde sa─čl─▒k kurallar─▒ ve ├ževre temizli─či a├ž─▒s─▒ndan da son derece ├Ânemlidir. Kurban kesmenin ve etini ihtiya├ž sahiplerine da─č─▒tman─▒n ecrini, ├ževre kirlili─či meydana getirerek ve kul haklar─▒n─▒ ihl├ól ederek azaltmamak gerekir.

Kaynak: İslam İlmihal 2, TDV Yayınları

YORUM YAP